De refter op de begane grond vormt het hart van het gebouw. Vides zorgen voor een ruimtelijke verbinding tussen de leergebieden op de verdieping. De turnzaal staat gelijkvloers los van het onderwijsgebouw en wordt op de verdieping met het hoofdgebouw verbonden door het leergebied van de oudste kleuters. Hiermee wordt een overdekte speelplaats gerealiseerd. Een vide in dit bouwdeel zorgt er voor dat veel daglicht tot het overdekte spelen kan toetreden. Het overdekte spelen zorgt voor de ruimtelijke verbinding tussen het voorgebied en de Leegstraat en het park dat bij de kavel van de school behoort.
Op de gelijkvloers is de hoofdentree aan de zijde van de Leegstraat gesitueerd. Zij geeft toegang tot de refter en de kantoren voor de directie en administratie. De refter wordt gecombineerd met een podium/dramalokaal die door een mobiele paneelwand van elkaar gescheiden zijn. Aan de achterzijde bevinden zich de leerpleinen van de peuters en de jongste kleuters. Hier worden in plaats van lokalen kleine ’nesten’ gecreëerd die de thuisbasis vormen van de diverse groepen. De nesten zijn gesitueerd rond het grote leerplein waar per niveaugroep een zeer gevarieerde leeromgeving wordt gecreëerd. Dit leerplein heeft een directe relatie met de open en overdekte speelplaatsen van de school die aansluiten op het park.
Op de eerste verdieping liggen de domeinen van de oudste kleuters en de 1ste en 2de leerjaren. Ook hier vormen de nesten de thuisbasis van de verschillende groepen leerlingen. Zij zijn gesitueerd rond grote leerpleinen die gevarieerd worden ingericht voor het vernieuwende onderwijs van ’t Ooievaarsnest. Deze leerpleinen sluiten aan op dakterrassen aan de achterzijde van het gebouw, die via een buitentrap in verbinding staan met de speelplaats gelijkvloers. Aan de voorzijde van de eerste verdieping liggen de diverse ruimtes van het personeel, de repro- en vergaderruimte en teamkamer.
Op de twee verdieping liggen de domeinen van de leerjaren 3/4 en 5/6, die net zoals bij de leerjaren 1/2 als een open onderwijsomgeving zijn georganiseerd. Per leerdomein worden 2 gezamenlijke instructieruimten gemaakt en een viertal nesten als thuisbasis voor de groep. Zij zijn georganiseerd rond een open leerplein dat gevarieerd wordt ingezet.
Door de compartimentering zijn de turnhal en de ruimten rond de refter apart toegankelijk zodat zij onafhankelijk van het onderwijsdeel gebruikt kunnen worden. Hierdoor krijgt het gebouw een meerwaarde voor de gemeenschap van Assenede omdat deze delen verhuurd kunnen worden aan verenigingen.