Back to top

Agristo neemt nieuwe fabriek in gebruik

Voor elke inwoner uit West- en Oost-Vlaanderen een pakje friet: dat is wat er dagelijks van de band rolt in de gloednieuwe vestiging van Agristo. Het bedrijf zit nog niet aan zijn limiet. “Frieten worden wereldwijd steeds meer gesmaakt”, klinkt het.

Agristo, producent van aardappelproducten, investeerde fors op de site waar vroeger een vestiging van Unilin stond. “Dat bedrijf is verhuisd met installaties en al”, zegt productiedirecteur Kristof Wallays

“Zo konden wij van nul beginnen op de bedrijfsterreinen. Gebouwen recycleren was niet aan de orde, alleen al in het licht van de hygiënenormen.” In een recordtijd werd een oppervlakte van 5,5 hectaren bebouwd. “Eind 2015 waren er de eerste gesprekken met Unilin en in oktober 2017 konden de eerste productieonderdelen hier opstarten.”

Vandaag lopen er elke dag 2,4 miljoen porties friet van de band. Elk uur worden twee grote vrachtwagenladingen aardappelen verwerkt. De afgewerkte producten belanden in een diepvriezer van liefst 45 meter hoog, waarin tot 55.000 paletten gestapeld kunnen worden... De frieten worden in containers geladen en naar de rivierterminal in Wielsbeke gebracht, een kilometer verderop. Met binnenschepen gaat het dan naar havens als Antwerpen en Zeebrugge. “Op die manier kan het bedrijf jaarlijks tot een miljoen kilometer transport over de weg besparen.”

De havens zijn belangrijk, want 97 procent van de productie is voor het buitenland bestemd. “Een derde daarvan zelfs voor buiten Europa”, zegt financieel en HR-directeur Hannelore Raes. “Frieten vallen wereldwijd steeds meer in de smaak.”

Weekendploegen

Om de productie in goede banen te leiden, wordt een beroep gedaan op tachtig medewerkers. Zij zijn van maandag tot zaterdagochtend aan het werk. In januari starten ook de weekendploegen, waardoor 115 medewerkers aan de slag kunnen. “Dit is nog geen eindpunt”, verzekert Raes. “Begin 2019 starten we een tweede productielijn. Daar zullen gespecialiseerde frietproducten van de band rollen. Bijvoorbeeld spicy wedges. Weer zullen we op zoek moeten naar zestig nieuwe mensen.”

Maar ook de andere vestigingen blijven groeien, waardoor volgend jaar honderd nieuwe personeelsleden nodig zijn. Die vinden lukt vrij goed. De opvallende campagnes op sociale en andere media helpen veel. De man in het aardappelbad en zijn vrouwelijke tegenhanger zijn intussen goed bekend. “Ook door ons eigen personeel wordt volop promotie gemaakt. Zij zijn als het ware onze ambassadeurs. We vragen hen de vacatures te delen. De man in het bad stond om die reden al in levenden lijve aan de bedrijfspoort”, zegt Raes.

Om de nieuwe aanwervingsgolf een duwtje te geven begint een nieuwe campagne gestart worden. Of er dan opnieuw iemand in een aardappelbad zal plaatsnemen, blijft vooralsnog een goedbewaard geheim.

Industriebouw

Wenst u meer info over industriebouw?
Neem gerust contact op met ons of neem een kijkje op volgende pagina.