Om bovenstaande visie om te zetten in de praktijk, was er een intens samenspel tussen theorie en praktijk nodig. Want deze visie noopt zeer diverse werkplekken. Ruimtes geschikt voor instructie aan kleinere groepen, open werkplekken, discussieruimtes of stille werkruimtes of plaatsen voor grote groepen of….. Variatie is het sleutelwoord. En dit alles binnen een beperkt beschikbare oppervlakte en budget.
Hoe werd dit aangepakt? Gezien het project een bufferproject is en dus een zeer korte doorlooptijd noodzaakte, werd binnen de afdeling infrastructuur beslist om te gaan voor een Design and Build procedure waarbij een bouwteam wordt gezocht bestaande uit een combinatie van architect, aannemer, studiebureaus etc.
De projectmanager van de afdeling infrastructuur zorgde in overleg voor de omzetting van de pedagogische visie naar een praktisch bruikbaar en doordacht organigram voor de organisatie van de ruimtes. Daarnaast werd ook een uitgebreide beschrijving per ruimte opgemaakt qua materialen, gebruik, relaties met andere ruimtes, eisen naar akoestische of visuele openheid of geslotenheid,… gepaard gaande met prestatie- eisen in een bestek. Dit alles vormde de blauwdruk van het ontwerp.