Back to top

ECS2XL vertrouwt op Alheembouw voor uitbreiding magazijncapaciteit Zeebrugge

ECS breidt de magazijnen in Zeebrugge uit met ruim 2,5 hectare voor hoog- en laagbouw, om vijf keer meer treinvracht te kunnen behandelen en gaf de opdracht om te starten met een gevoelige uitbreiding van het spoorgebonden magazijn in de Lanceloot Blondeellaan in Zeebrugge. De vergunning werd al op 22 februari 2017 aangevraagd door sectorgenoot 2XL, die kort daarop in mei 2017 door ECS werd overgenomen. Intussen is ECS na vier jaar klaar met het integreren van 2XL en is er nood aan uitbreiding.

Dit magazijn wordt gebruikt voor opslag en distributie van Europese goederen naar de Britse markt. “De uitbreiding moet het volume van behandelde spoorvracht optrekken van 250 meter naar 1.200 meter per dag. Hierdoor kunnen gemiddeld dagelijks 84 vrachtwagens van de weg gehaald worden”, leert de bouwvergunning.

De uitbreiding bestaat uit enerzijds een verlenging van het laadstation met een gevelhoogte van 7,4 meter. Het laagbouwmagazijn wordt met 12.100 m² uitgebreid, het spoor wordt verlegd, er komen 38 nieuwe laadkades voor vrachtwagens evenals een betonnen tussenvloer van 3.000 m² voor het behandelen van individuele palletten.

Anderzijds komt er een hoogstapelmagazijn van 40,6 meter hoog, gelijkaardig aan het magazijn langs de Baron de Maerelaan dat in 2015/2016 gerealiseerd door Alheembouw. Dat magazijn wordt volautomatisch en zal 14.250 m² beslaan. Ernaast komen 1.150 m² volautomatisch laagbouwmagazijn, technische lokalen, een nieuw kantoorgebouw met sociale ruimtes op twee niveaus en een afgescheiden batterijlaadstation.