Back to top

Dematra, Deinze

Op zijn site in Deinze, op de grens met Kruisem, bouwt de magazijn- en distributiespecialist Dematra een volautomatisch palletmagazijn, goed voor 80.000 pallets en 12.000 in- en uitgaande palletbewegingen per dag. Het bedrijf investeert zo’n 50 miljoen euro in het hoogbouwmagazijn en werft er 42 werknemers voor aan. Dematra is specialist in de opslag en distributie van food en non-foodproducten. Het bedrijf beschikt in België al over vier magazijnen met een totale capaciteit van 80.000 pallets. Met de bouw van het nieuwe palletmagazijn in Kruisem, dat hoofdzakelijk voor temperatuur gecontroleerde voeding zal worden gebruikt, wordt dat aantal in één klap verdubbeld.

Het indrukwekkende Dematra project, een wereldprimeur in zijn soort, langs de E17 in Nazareth (Deinze) trok de aandacht van Transportmedia voor een projectreportage met de belangrijkste projectpartners (STOW Group, Ceratec, C&W Logistics, Isocab Construct en Batimont Zonnepanelen).

Als hoofdaannemer kon Alheembouw uiteraard niet ontbreken. Egon Braem en Tom De Weirdt lichten o.a toe hoe we erin geslaagd zijn om dit huzarenstukje - een volledig geconditioneerd en operationeel gebouw met 80.000 palletplaatsen - te realiseren in amper 16 maanden.

Project details

Bouwplaats: 
Deinze
Bouwheer: 
Blue Line Storage
Architect: 
a154 architecten
Project startdatum: 
november 2021
Bouwperiode: 
16 maanden

Project description

Het gebouw is een technisch én duurzaam hoogstandje. De hoogbouw van maar liefst 46 meter hoog neemt heel weinig grondoppervlakte in, een bewuste keuze om de impact op de omgeving beperkt te houden. De enorme hoogte en grote opslagdichtheid stelden Stow, de leverancier van de rekken en de shuttles, wel voor een uitdaging. Het ontwierp daarom een compact, uiterst stabiel en flexibel in-, uit- en opslagsysteem met shuttles. Die kunnen pallets met afmetingen tot 2,65 meter volledig volautomatisch en zonder elkaar te hinderen horizontaal en verticaal verplaatsen.

De bouw van het nieuwe hoogbouwmagazijn in Kruisem geeft de ambitie weer van de logistieke speler en weerspiegelt het geloof in de toekomst. Deze schaalvergroting laat toe om nog sneller en flexibeler in te spelen op de wensen van klanten. Die hebben steeds vaker nood aan betrouwbare lokale opslagcapaciteit om hun goederen just-in-time te leveren.

Het volautomatisch karakter van het magazijn biedt het voordeel dat Dematra op de huidige krappe arbeidsmarkt minder intensief op zoek moet naar technische profielen. Toch creëert de bouw nog altijd werkgelegenheid voor 42 voltijdse nieuwe medewerkers.

Bouwheer: Blue Line Storage
Architect: a154 architecten
Algemeen aannemer: Alheembouw
Studiebureau stabiliteit: Establis
Studiebureau technieken: Ingenium
Rekken en horizontaal transport: Stow
Verticaal transport: Ceratec

Fotogallerij Dematra shuttlemagazijn (24/01/2022)

Fotogallerij Dematra shuttlemagazijn (15/03/2022)

Fotogallerij Dematra shuttlemagazijn (01/06/2022)

Fotogallerij Dematra shuttlemagazijn (05/09/2022)

Fotogallerij Dematra shuttlemagazijn (27/04/2023)

Grootste volautomatisch hoogbouwmagazijn in België

Dematra is een toonaangevende logistieke speler actief in de Benelux. Op industriezone De Prijkels in Nazareth breidde het opslag- en distributiebedrijf zijn capaciteit uit met een volautomatisch hoogbouwmagazijn. Een indrukwekkend staaltje vakmanschap in de ervaren handen van aannemer Alheembouw naar een ontwerp van a154.

Logistiek bedrijf Dematra is gespecialiseerd in de opslag en distributie van voedings- en non-food-producten. De firma uit Nazareth heeft in België al vier magazijnen die samen 80.000 palletten kunnen opslaan. Met het nieuwe gebouw op industrieterrein De Prijkels wordt dat aantal in één keer verdubbeld. “Onze opdracht bestond erin de grillige vorm van het perceel zo efficiënt mogelijk te benutten”, vertelt architecte Charlotte Ballière (a154). “We dachten grondig na over de inplanting van de gebouwen en de verhouding van het gewone magazijn ten opzichte van de hoogbouw. We bedachten hoe de workflow er zou uitzien als vrachtwagens af en aan rijden aan de kaai vooraan. Zo ontstond een gebouw dat uit vier delen bestaat: een stapelmagazijn van 9.000 vierkante meter, een high-bay warehouse van 46 meter hoog met bijna 80.000 palletplaatsen, beide met een voorbouw van vier bouwlagen.”

Bij het bouwen van het hoogbouwmagazijn kwam Alheembouw in beeld voor de coördinatie en opvolging van gespecialiseerde aannemers. “We bouwden al bijna veertig hoogstapelmagazijnen”, vertelt Egon Braem, directeur industrie/retail bij Alheembouw. “Maar dit project voor Dematra is toch van een ongezien kaliber. Er kwam een opslag- en stellingssysteem van stow met automatisatie door Ceratec. De nieuwe hoogbouw is niet zomaar een magazijn met rekken in. Het omgekeerde is waar. De rekken zijn de draagstructuur van het gebouw. Daarrond komen vervolgens de wand en het dak.”

De bouwwerken startten met stevige paalfunderingen. Wel 2.000 palen dragen het enorme gewicht van het warehouse. Vervolgens ging de rekkenbouwer met twee torenkranen aan de slag. Modules werden op de grond geprefabriceerd, dan gedraaid en zo op elkaar gezet. “Tot en met dertig meter kan je wel een gebouw zetten en later een rek in plaatsen. Met deze hoogte van 46 meter gingen we anders te werk. De volautomatische hoogbouw is niet zomaar een gebouw, maar een machine. Het is bovendien het grootste volautomatische magazijn in België met het stow Atlas® 2D shuttle system. Die volautomatische karretjes rijden rond, halen palletten op en brengen die naar de liften van Ceratec.”

Een essentiële opdracht voor Alheembouw was de 3D-modellering van de constructie om conflicten te voorkomen. De voorzieningen voor technieken, de stalen onderdelen, de bewegende delen zoals de lift, … Alles zit erin. “We hielden ook wekelijks een clash-vergadering”, vult Charlotte aan. “Deze manier van werken heeft zonder twijfel zijn nut bewezen. Door tijd te investeren in de vergaderingen en de 3D-modellering konden we eventuele problemen vermijden en het bouwproces vlot en veilig houden.”

Bovenop het gebouw staan koelelementen en ventilatiekanalen zijn mee ingebouwd in de rekkenstructuur. Zo kan men het gebouw volledig klimatiseren om de optimale kwaliteit van de gestockeerde producten te bewaken. De wand- en dakbekleding met sandwichpanelen is van Isocab Construct. “Duurzaam en futureproof bouwen begint bij compact bouwen en goed isoleren”, zegt Charlotte. “Door dit magazijn veertien verdiepingen in de hoogte te bouwen, verminderen we onze impact op het milieu aanzienlijk. Zonnepanelen en lucht-waterwarmtepompen maken het groene plaatje af.”

Ook door sommige lagen in de rekkenstructuur hoger te maken dan het gemiddelde stelt Dematra zich flexibel op richting verschillende klanten en producten. In de voorbouw is rekening gehouden met de uitdrukkelijke vraag van CEO Geert De Jaeger naar een aangename werkomgeving. “Die creëren we met veel lichtinval, heldere kleuren en hoge verdiepingen”, zegt Charlotte. “Het high-bay warehouse is een black box waar geen mens komt, maar in de kantoren zijn een ruimtegevoel en aangename sfeer voor de werknemers onmisbaar.”

Bron: Bouwen aan Vlaanderen, nr 02-2023